امتحان اللغة العربية لعام 2029
>
>
>
> من قصيدة أواخــر الـشـتــا
>
>
>
> للشاعرة/ إليسا أبو ماضى
>
>
>
> كنا فى أواخر الشتا قبل اللى فات
>
> زى اليومين دول عشنا مع بعض حكايات
>
> أنا كنت لما أحب أتونس معاه
>
> أنا كنت باخد بعضى واروح له من سكات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- علام يدل التعبير بصيغة الماضى؟ ولماذا اختصت الشاعرة الشتا قبل اللى فات؟
>
> 2- فى أى فصل من فصول السنة كتبت هذه القصيدة؟ (مستدلا على ما تقول)
>
> 3- علام يدل التعبير (أنا كنت باخد بعضى وأروح له من سكات)؟
>
> 4- أيهما أفضل (أنا كنت باخد بعضى) أم (أنا كنت باخد تا**ى)؟ ولماذا؟
>
> 5- اختر الإجابة الصحيحة مما بين القوسين:
> - الجمال فى قولها (عشنا - معاه): (تصريع - جناس - حسن التفات)
> (أروح له من سكات) المقصود ! بها:
> (دكاكينى - دحاليبى - ذرابيئى)
>
> - مصدر كلمة (أتونس): (تَوَنًّس - تُونِس - تَنَاسَى)
> (زى اليومين) مجاز مرسل علاقته:
> (الكلية - المدرسة - الحضانة)
>
>
> *****
>
> والناس فى عز البرد يجرو ويستخبو
>
> وأنا كنت باجرى وأخبى نفسى قوام فى قلبه
>
> ولحد لما الليل يليل بابقى جنبه
>
> وأفضل فى عز البرد وياه بالساعات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- هات من الأبيات مضاد (النهار), وكلمة تؤدى معنى (معاه)
>
> 2- يرى بعض النقاد أن تكرار (فى عز البرد) أضعف المعنى. وضح ذلك مبينًا رأيك.
>
> 3- إلى أى مدرسة شعرية تنتمى الشاعرة؟ وما أهم سماتها؟
>
> 5- أيهما أفضل (ولحد) أم )ولغاية)؟ ولماذا؟
>
>
> *****
>
> على سهوة ليه الدنيا بعد ماعشمتنا
>
> وعيشتنا شوية رجعت موتتنا
>
> والدنيا من يوميها ياقلبى عودتنا
>
> لما بتدى حاجات قوام تاخد حاجات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- اختر الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس:
> (على سهوة) تفيد(السرعة - العجلة - الموتوسيكل (
>
> عيشتنا - موتتنا تفيد: (التضاد - التأكيد - الحيرة فى اتخاذ القرار فى السقعة)
>
> - المقصود بـ (يوميها) فى الأبيات:
> (يوم العاركة - يوم الخناقة - يوم الكرامة)
>
> 2- اشرح الأبيات شرحًا مفصلا باختصار.
>
>
> 4- يتضح فى الأبيات أن(الدنيا ملهاش أمان .. خالص). وضح ذلك مستدلا على ما تقول.
>
> 5- استخرج من الأبيات مايدل على:
>
> - عشمنى بالمحبة وشعلقنى بالهوا، حايلته حبة حبة زودها واتلوى.
>
> - زألطنى الحب زألوط، نمت فى بنها صحيت فى أسيوط.
>
>
> *****
>
> وسط الشوارع ناس كتيرة مروحين
>
> والناس ياقلبى هما هما وهو فين
>
> وأنا ماشية باتلفت وباسأل كل يوم
>
> بيعمل إيه دلوقتى وبيحلم بمين
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- يتضح فى الأبيات الشوق اللهفة وتطلع الشاعرة لرؤية (اسم النبى حارسه). اشرح
> 2- يؤخذ على الشاعرة (وأنا ماشية باتلفت). وضح ذلك مبينًا مدى التعارض مع قواعد المرور.
>
> 3- فى الأبيات لوحة فنية رائعة للناس اللى مروحين والمطرة اللى خلصت وبعد ما الخناقة انفضت .اشرحها
>
>
>
> من قصيدة أواخــر الـشـتــا
>
>
>
> للشاعرة/ إليسا أبو ماضى
>
>
>
> كنا فى أواخر الشتا قبل اللى فات
>
> زى اليومين دول عشنا مع بعض حكايات
>
> أنا كنت لما أحب أتونس معاه
>
> أنا كنت باخد بعضى واروح له من سكات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- علام يدل التعبير بصيغة الماضى؟ ولماذا اختصت الشاعرة الشتا قبل اللى فات؟
>
> 2- فى أى فصل من فصول السنة كتبت هذه القصيدة؟ (مستدلا على ما تقول)
>
> 3- علام يدل التعبير (أنا كنت باخد بعضى وأروح له من سكات)؟
>
> 4- أيهما أفضل (أنا كنت باخد بعضى) أم (أنا كنت باخد تا**ى)؟ ولماذا؟
>
> 5- اختر الإجابة الصحيحة مما بين القوسين:
> - الجمال فى قولها (عشنا - معاه): (تصريع - جناس - حسن التفات)
> (أروح له من سكات) المقصود ! بها:
> (دكاكينى - دحاليبى - ذرابيئى)
>
> - مصدر كلمة (أتونس): (تَوَنًّس - تُونِس - تَنَاسَى)
> (زى اليومين) مجاز مرسل علاقته:
> (الكلية - المدرسة - الحضانة)
>
>
> *****
>
> والناس فى عز البرد يجرو ويستخبو
>
> وأنا كنت باجرى وأخبى نفسى قوام فى قلبه
>
> ولحد لما الليل يليل بابقى جنبه
>
> وأفضل فى عز البرد وياه بالساعات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- هات من الأبيات مضاد (النهار), وكلمة تؤدى معنى (معاه)
>
> 2- يرى بعض النقاد أن تكرار (فى عز البرد) أضعف المعنى. وضح ذلك مبينًا رأيك.
>
> 3- إلى أى مدرسة شعرية تنتمى الشاعرة؟ وما أهم سماتها؟
>
> 5- أيهما أفضل (ولحد) أم )ولغاية)؟ ولماذا؟
>
>
> *****
>
> على سهوة ليه الدنيا بعد ماعشمتنا
>
> وعيشتنا شوية رجعت موتتنا
>
> والدنيا من يوميها ياقلبى عودتنا
>
> لما بتدى حاجات قوام تاخد حاجات
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- اختر الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس:
> (على سهوة) تفيد(السرعة - العجلة - الموتوسيكل (
>
> عيشتنا - موتتنا تفيد: (التضاد - التأكيد - الحيرة فى اتخاذ القرار فى السقعة)
>
> - المقصود بـ (يوميها) فى الأبيات:
> (يوم العاركة - يوم الخناقة - يوم الكرامة)
>
> 2- اشرح الأبيات شرحًا مفصلا باختصار.
>
>
> 4- يتضح فى الأبيات أن(الدنيا ملهاش أمان .. خالص). وضح ذلك مستدلا على ما تقول.
>
> 5- استخرج من الأبيات مايدل على:
>
> - عشمنى بالمحبة وشعلقنى بالهوا، حايلته حبة حبة زودها واتلوى.
>
> - زألطنى الحب زألوط، نمت فى بنها صحيت فى أسيوط.
>
>
> *****
>
> وسط الشوارع ناس كتيرة مروحين
>
> والناس ياقلبى هما هما وهو فين
>
> وأنا ماشية باتلفت وباسأل كل يوم
>
> بيعمل إيه دلوقتى وبيحلم بمين
>
> أجب عن الأسئلة التالية:
> 1- يتضح فى الأبيات الشوق اللهفة وتطلع الشاعرة لرؤية (اسم النبى حارسه). اشرح
> 2- يؤخذ على الشاعرة (وأنا ماشية باتلفت). وضح ذلك مبينًا مدى التعارض مع قواعد المرور.
>
> 3- فى الأبيات لوحة فنية رائعة للناس اللى مروحين والمطرة اللى خلصت وبعد ما الخناقة انفضت .اشرحها